A csalók klinikai, kórházi dolgozóknak, háziorvosnak, vagy önkormányzati dolgozónak kiadva magukat személyesen, vagy telefonon keresztül igyekeznek megtéveszteni az idős embereket az oltásra hivatkozással. Előfordulhat, hogy személyesen keresik meg az idős embereket, ekkor egészségügyi dolgozók által viselt fehér ruhában jelennek meg. Adategyeztetést végeznek, személyes és bankkártya adatokat kérnek el annak érdekében, hogy az általuk hivatkozott szervezet nevében (pl.: önkormányzat) a járvány miatt támogatást tudjanak átutalni a felhívott részére, egyben – látszólag – a védőoltásra is regisztrálnak.
Személyes és pénzügyi adataink komoly értéket képviselnek. Ha ezek illetéktelen személyek számára hozzáférhetővé válnak, az jelentős anyagi károkat okozhat.
A rendőrség tanácsa arra az esetre, ha valaki ilyen hívást kap:
- Járjon utána, hogy valóban a hivatkozott szervezet, vagy hivatal kereste meg:
Tegye le a telefont, majd hívja fel a telefonáló által megjelölt intézményt! - Tegyen fel ellenőrző kérdéseket:
Kérdezze meg a hivatkozott szervezet központi elérhetőségét, a hívó nevét, beosztását! - Legyen gyanús, ha pénzátutalásról esik szó, illetve felajánlják, hogy az utalás lebonyolításában segítenek!
- Bankkártyaadataikat semmilyen körülmények között ne adják meg ismeretleneknek sem telefonon, sem személyesen!
- Nyilvános helyen, idegenek jelenlétében ne beszéljenek magánügyeikről, mert visszaélhetnek az információkkal!
- Ne adja meg személyes adatait ismeretleneknek!
- Ha felmerül, hogy bűncselekményt próbáltak meg elkövetni Ön vagy hozzátartozója sérelmére, hívja azonnal a 112-es segélyhívószámot!
A rendőrség célja, hogy az elkövetési módszer tudatosításával lehetőleg senki se dőljön be a csalóknak. Minél többen beszélgetnek erről idős rokonaikkal, ismerőseikkel, annál kisebb eséllyel csaphatják be őket.